MÃt Å™idiÄský průkaz na osobnà automobil se stává bezmála nutnostÃ. I to je důvod, proÄ se mnoho mladých lidÃ, jakmile majà osmnácté narozeniny, pÅ™ihlásà do autoÅ¡koly. Toho si vÅ¡imli i naÅ¡i zákonodárci, a pÅ™emýšlà nad tÃm, že by bylo možné zaÄÃt Å™Ãdit již o rok dÅ™Ãve, tedy v okamžiku, kdy je danému ÄlovÄ›ku 17 let.
Â
Â
To sebou samozÅ™ejmÄ› pÅ™inášà urÄité kontroverze. Jde pÅ™edevÅ¡Ãm o to, jak bude vyÅ™eÅ¡ena trestnà odpovÄ›dnost. PÅ™eci jen, do 18ti let je omezená, neboÅ¥ se uznává, že v tomto vÄ›ku je ÄlovÄ›k jeÅ¡tÄ› pÅ™ÃliÅ¡ mladý a jeho psychika nenà dostateÄnÄ› vyvinuta na to, aby mohl plnÄ› domyslet následky svého jednánÃ. Jak tomu tedy bude, když takto mladý ÄlovÄ›k spáchá dopravnà pÅ™estupek? Vzhledem k tomu, že Å™idiÄský průkaz doposud mohli mÃt jen dospÄ›lÃ, nemáme zavedeny žádné snÞené sazby.
Â
Dále je zde nedůvÄ›ra starÅ¡Ãch lidÃ. VÅ¡ichni vÃme, jakou majà dÄ›ti v pubertÄ› povÄ›st. Je tedy pochopitelné, že pustit je za volant automobilu neznà zrovna jako ideálnà nápad. StaÄà si jen uvÄ›domit, jakou Å¡kodu může i běžné auto napáchat v rukou nezodpovÄ›dného ÄlovÄ›ka. Nenà tedy divu, že zde panujà urÄité obavy. Na druhou stranu je nutné pÅ™iznat, že napÅ™Ãklad v USA může ÄlovÄ›k zÃskat Å™idiÄský průkaz již v 15 letech, bez jakéhokoliv omezenÃ.
Â
Â
V souÄasné dobÄ› vypadá situace tak, že zde máme jakýsi kompromis – takto mladà lidé mohou skuteÄnÄ› Å™Ãdit, avÅ¡ak pouze v doprovodu dospÄ›lé osoby, která má rovněž na daný typ automobilu Å™idiÄský průkaz.
Â
To se může zdát jako dostateÄná pojistka, avÅ¡ak uvÄ›domme si, že spolujezdec nemá nad vozidlem žádnou kontrolu. Pokud se tedy Å™idiÄ rozhodne zachovat hloupÄ›, nemůže udÄ›lat v podstatÄ› nic, než se mu to pokusit rozmluvit. NehledÄ› na fakt, že ani vÅ¡ichni dospÄ›là řidiÄi nejsou dostateÄnÄ› zodpovÄ›dnà na to, aby mohli takovouto mentorskou roli pÅ™evzÃt.
Â
Tento systém je zatÃm v plenkách, a jen Äas nám Å™ekne, zda se osvÄ›dÄà Äi nikoliv. ProzatÃm je vÅ¡ak dobré si na silnicÃch poÄÃnat s jeÅ¡tÄ› vyÅ¡Å¡Ã opatrnostÃ.