Bez motorizované dopravy se dnes zkrátka neobejdeme. Je vÅ¡ak otázkou, jaký typ zvolÃme. Zdaleka nejÄastÄ›jÅ¡Ãm jsou pak klasické automobily. OvÅ¡em statistiky ukazujÃ, že to nenà zrovna ideálnà situace, aÅ¥ už se jedná o ekonomickou efektivitu Äi ekologii. V obou tÄ›chto ohledech hraje prim veÅ™ejná hromadná doprava, aÅ¥ už jde o autobusy, vlaky Äi cokoliv jiného. Je tedy zajÃmavé, proÄ jsou lidé ochotni si niÄit životnà prostÅ™edÃ, pÅ™edevÅ¡Ãm pak vzduch, a utrácet vÃce, zvláštÄ› v dneÅ¡nà dobÄ› rekordnà inflace. Jaký je tedy důvod, že preferujeme osobnà automobily pÅ™ed hromadnou dopravou, zvláštÄ› pÅ™i dneÅ¡nÃch cenách pohonných hmot?
Â
Â
PÅ™edevÅ¡Ãm tu jde o pohodlÃ. Pokud máme vlastnà auto, můžeme kdykoliv dojet tam, kam potÅ™ebujeme, bez ohledu na to, jaká je vzdálenost Äi kolik je hodin. NemusÃme se tedy spoléhat na jÃzdnà řád, Äi jÃt na nejbližšà zastávku. To ocenÃme pÅ™edevÅ¡Ãm, pokud máme napÅ™Ãklad těžký nákup a cesta na zastávku Äi z nà je do kopce. Také je to výhodné pro lidi s omezenou pohyblivostÃ.
Â
Je vÅ¡ak jasné, že by pro nás bylo lepÅ¡Ã, kdyby se veÅ™ejná hromadná doprava použÃvala vÃce. K tomu by ovÅ¡em bylo potÅ™eba udÄ›lat hned nÄ›kolik úprav. V prvnà řadÄ› by bylo nutné zvýšenà poÄtu zastávek a také rozÅ¡ÃÅ™ila frekvence, se kterou budou autobusy Äi vlaky jezdit.
Â
Â
V tom je ovÅ¡em také problém, pÅ™edevÅ¡Ãm pak v tom, že v takovém pÅ™ÃpadÄ› by bylo mnoho z nich nevytÞených, což znamená poloprázdné Äi téměř prázdné sedaÄky. To se vÅ¡ak samozÅ™ejmÄ› nevyplatà dopravcům, kteřà nevydÄ›lávajà tÃm, že jejich autobusy ujedou urÄitý poÄet kilometrů, nýbrž pÅ™epravou urÄitého množstvà cestujÃcÃch na jeden dopravnà prostÅ™edek. I proto je napÅ™Ãklad bÄ›hem letnÃch prázdnin omezujÃ, neboÅ¥ v tu dobu nejezdà tolik lidÃ.
Â
Co tedy s tÃm? ŘeÅ¡enÃm by byly vládnà dotace pro tyto dopravnà podniky, avÅ¡ak vzhledem ke stavu státnÃho rozpoÄtu nenà nÄ›co takového pÅ™ÃliÅ¡ pravdÄ›podobné. Proto se musÃme smÃÅ™it s tÃm, že klasický osobnà automobil bude i nadále tÃm nejvyužÃvanÄ›jÅ¡Ãm způsobem pÅ™epravy.